Dynamiczny wzrost popularności internetowych serwisów społecznościowych,
jak również rosnąca liczba zgłoszeń dotyczących nierozważnego
publikowania informacji oraz zdjęć na portalach społecznościowych stały
się inspiracją dla Fundacji Dzieci Niczyje oraz NASK do przygotowania
kampanii „Dbaj o fejs”. Kampania jest kierowana przede wszystkim
do młodych użytkowników serwisów społecznościowych, a jej celem jest
zwrócenie uwagi na problem prywatności w sieci.
Kampania utrzymana jest w konwencji pastiszu. W ten atrakcyjny dla
młodzieży sposób autorzy akcji chcą zwrócić uwagę na to, jak trudno jest
uniknąć konsekwencji nierozważnych działań w sieci, jak ważna jest
znajomość zagrożeń i odpowiedzialne korzystanie z serwisów
społecznościowych.
Główną częścią akcji jest profil Fejsmena w serwisie Facebook, na
którym organizowane są konkursy, udostępniane aplikacje i wpisy
poświęcone bezpieczeństwu online, a także pojawia się 5 animowanych
filmów, publikowanych sukcesywnie w serwisie YouTube (http://www.youtube.com/fejsmen). Każdy z nich dotyczy innego
zagadnienia bezpieczeństwa w sieci: nierozważnego przesyłania zdjęć o
charakterze seksualnym (sexting), cyberprzemocy, komentowania i
publikowania ryzykownych informacji oraz ochrona dostępu do kont i
profili.
Stylizowany na superbohatera Fejsmen dysponuje nadnaturalnymi
umiejętnościami - jest w stanie przewidzieć konsekwencje nieostrożnych
zachowań młodych internautów. Pomimo tego, przy każdej próbie pomocy
ponosi widowiskową klęskę. Zawsze jednak daje dobrą radę – Dbaj o fejs: kiedy publikujesz, kiedy komentujesz, kiedy wrzucasz zdjęcia …
Inspiracją do stworzenia kampanii „Dbaj o fejs” była rosnąca liczba zgłoszeń trafiających do Helpline.org.pl
– telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży świadczącego pomoc w
sytuacjach zagrożenia podczas korzystania z Internetu – dotyczących
nierozważnego publikowania informacji oraz zdjęć na portalach
społecznościowych, jak również ustalenia badawcze, z których wynika, iż
dynamicznie rośnie popularność tych serwisów. W Polsce korzysta z nich
już prawie 70 proc. dzieci i młodzieży. W grupie wiekowej 15-16 lat
odsetek ten jest jeszcze
wyższy (EU Kids online 2010). Co więcej, z serwisu Facebook korzysta
ponad połowa dzieci w wieku 9-12 lat (Megapanel PBI/Gemius, 2010 r.)
mimo, iż jego regulamin zezwala na założenie konta dopiero po ukończeniu 13 roku życia.
Kampania kontynuowana będzie do końca 2012 roku. Organizatorzy planują
jeszcze m.in. opracowanie kursów e-learning dla uczniów szkół
gimnazjalnych, kampanię z udziałem Fejsmena w pismach młodzieżowych oraz
konkurs na scenariusz kolejnych przygód superbohatera.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz